הימים הם ימי תחילת המשבר כאשר רב הנסתר על הגלוי.
אלה ימים שגם למומחים אין מושג מה יהיה, אבל הם חייבים למלא זמן מסך.
זו התקופה שמצמיחה אינספור פרשנויות לסיטואציה אשר בעיקרן מובילות רק לכיוון אחד – לכיוון האסון.
אי אפשר להאשים את כל אלה שמדברים על המשבר הגדול ביותר שפקד את המדינה ועל ההשלכות הרות האסון הנגזרות ממנו.
כך עובד מח האדם. לעולם הוא לא ילך בעיתות חוסר וודאות לפרשנות המקלה והאופטימית.
לכן גם פרשנויות מקלות של הסיטואציה הופכות ללא פופולאריות ומוגדרות כחוסר אחריות. בקיצור יש נטייה "לחגוג" את עומק המשבר.
לעומת זאת, אני בוודאי לא אומר שצריך לעצום עיניים למה שקורה ומתפתח סביבנו.
בהחלט חשוב להתכונן לתרחישים פחות אופטימיים,
השאלה היא מה זה נקרא "להתכונן לתרחישים הפחות אופטימיים".
האם מדובר בהתכווצות, הקפאה, והצטמצמות? האם מדובר בלעצור את הפעילות השיווקית והעסקית של המשרד?
כאן, אני מזמין אתכם לשים "סימן שאלה".
רוב עורכי הדין העצמאיים פתחו את משרדם כי רצו לעסוק במשפטים.
רצו להיות משפטנים, לנהל מו"מ, להופיע בבית המשפט ולשרת את הלקוחות הזקוקים לטיפול משפטי.
לאורך השנים אני מדריך עורכי דין רבים לאמץ חשיבה יזמית ולא לזנוח את "הכובע" של בעל העסק,
קל וחומר שבימי משבר החשיבה היזמית צריכה לקבל משנה תוקף.
לפני שאסביר איזו טעות אסור לעשות ואיך להימנע ממנה, חשוב לציין שבעתות משבר מתפתחת כלכלה שונה.
יש דברים שערכם עולה ואחרים שערכם יורד, יש מוצרים שהופכים נדרשים יותר וכאלה שנדרשים פחות,
יש שירותים ומוצרים חדשים שצצים ומתפתחים להם בתקופות שכאלה ואחרים שהופכים לא רלוונטיים.
ועוד נקודה שצריך לזכור, שיום אחד (והוא לא כל-כך רחוק), האור בחדר יידלק שוב ואז שוב צפויים שינויים כאלה ואחרים.
לכן, הטעות הגדולה ביותר שאתם יכולים לעשות היא לכפות את ההרגלים וההתנהלות של התקופה שקדמה למשבר,
על המשבר עצמו וגם על היום שאחרי מבלי ללמוד את כלכלת המשבר ולעשות את ההתאמות הנדרשות.
חשוב לי להסביר כאן, שהטבע האנושי הוא להיצמד למה שאנחנו מכירים.
רבים מכירים את ההתנהגות הזו בשם "אזור הנוחות".
ככל שחוסר הוודאות גדל אנחנו אוחזים יותר ויותר בדברים שאנחנו מכירים מהעבר בין אם הם רלוונטיים ובין אם לאו.
הם זמינים לנו, הם לא מצריכים למידה חדשה, ריכוז או מאמץ מיוחדים והם נותנים תחושה של ביטחון.
לכן, כאשר אנחנו שופטים את המצב הנוכחי על פי עקרונות העבר המוכרים לנו,
המסקנות הן לכאורה ברורות-להתכווץ ולהקפיא. כי מה שעבד לפני המשבר לא עובד עכשיו.
חשוב מאוד לא לפעול מתוך לחץ, פחד והיסטריה.
חשוב מאוד להיות מפוכחים, צלולים ולשמור על אנרגיה גבוהה כדי ללמוד את המצב ולעשות את ההתאמות הנדרשות.
להבין לאן הולך הביקוש, מיהו פלח השוק הרלוונטי עבורי בימים אלה, אילו יכולות יש לי מעבר לאלה שמימשתי עד היום,
אילו שיתופי פעולה יכולים לסייע לי להסתגל לעולם החדש..
העבודה של בניית התהליך השיווקי במשרד חשובה היום הרבה יותר ממה שהייתה חשובה לפני המשבר.
היא מסייעת לכל עו"ד לעשות zoom out ולהבין לאיזה כיוון הוא מעוניין ללכת,
אילו שינויים והתאמות מתבקשים, במה זה כרוך וכד'.
עכשיו זה הזמן לפעול:
* להגדיר כיווני התפתחות – זה הזמן, במקביל לשימור הקיים והקשרים עם הלקוחות הקיימים,
לבחון מהם הכיוונים בהם אפשר להתפתח ולא לקבל את העובדה שסוף העולם הגיע.
*לחדד מסרים – להבין מה מייחד אותי ואיך אני מעביר את זה בצורה מדוייקת ללקוח הפוטנציאלי שלי.
* להגדיר מחדש פלח שוק – להבין מיהו פלח השוק הרלוונטי כרגע ולתקופה של אחרי המשבר
ומה צפויים להיות הכאבים שלו והרצונות שלו.
* לא לתת להזדמנות לחמוק – זו הזדמנות, לבחון את ההתנהלות במשרד שקדמה לתקופת המשבר,
לשנות הרגלים, להיפטר ממה שלא יעיל ולא עובד טוב ולאמץ התנהלות והרגלים טובים יותר.
* לצאת להתקפה – הנטיה היא להתחפר עד יעבור זעם. אני מזמין אתכם לבסס את העמדות שלכם ודווקא לצאת להתקפה,
לחתור למגע עם הלקוחות הקיימים, לקוחות העבר והלקוחות הפוטנציאליים,
להוכיח מנהיגות וליזום מתן שירותים להם נזקקים הלקוחות שלכם גם תחת המשבר.
בכל משבר יהיו אלה שידעו לצאת ממנו מחוזקים וכאלה שיצאו ממנו חבולים עד כדי כך שלא יוכלו לעמוד על הרגליים.
שאלו את עצמכם, לאיזו קבוצה אתם מעוניינים להשתייך?
זה הזמן שלכם לעשות!!! זה מה שאני ממליץ למשרדים שאני מלווה לעשות וזה מה שאני מזמין גם אתכם לעשות.
אגב,
אם מעניין אתכם לנצל את ימי הקורונה לטובת עשייה שיווקית מדוייקת,
כדאי לכם לבדוק את קורס השיווק האינטרנטי המקיף והמעמיק ביותר לעורכי הדין,
שמוצע כרגע במחיר נגיש לכל אחד בימים אלה – 100 ש"ח לחודש + מע"מ למשך 10 חודשים,
כולל כל הבונוסים, כולל הליווי הצמוד שלי
וכמובן האחריות להחזר כספי מלא אם לא מתאים לכם להמשיך לאחר צפייה בשני השיעורים הראשונים.
את כל הפרטים על הקורס תמצאו בלחיצה כאן <<<
שיהיה שבוע טוב, בריאות והצלחה לכולם.